opdecamino.reismee.nl

Sneeuw en nog meer sneeuw

lieve allemaal.

Op de eerste plaats dank voor jullie reacties die ik met heel veel plezier lees. Doet de pelgrimade goed!

Zoals jullie merken heb ik een internet cafe gevonden en wel in de refugio in Roncesvalle. Hier dus gearriveerd in eennet geopende refugio; het is eenprachtig gerestaureerdgebouw lijkendop een klooster.

Vandaag de tweede tocht gehad. Gisteren na 2 uur gearriveerd hetwas een stijle maar snelle klim. Veel pelgrimades daar ontmoet. De plaatsen waar men vandaan komt oa: Zuid-Afrika, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Amerika en nog veel meer. Heb tot nog toe geen Nederlanders ontmoet. Wel eenbijzonder aardigeDuitse dame van mijn leeftijd waarmee ik vandaag samen heb gelopen. Men zegt de zwaartste tocht van de camino.

Vanochtend vetrokken rond 8.00 uur in de regen. Het was een pittige maar prachtige tocht. Route de Napolleon over de bergkam. (Ik heb mijn boekje in mijn slaaplaats laten liggen dus kan even niet alle cols en namen noemen die we gepasseerd zijn) . Het sneeuwde en sneewde en het was er koud maar prachtig. Ik denk wel 3a4 uur in de sneeuw gelopen te hebben en gek genoeg genoten van elke stap. Klinkt bijna ongelooflijk he.Stel je eens voor wandelend met stokken, poncho, wanten, buff in de sneeuw en mist op de cols, zoekend naar de juiste weg en glibberend naar beneden.Prachtig gekelurde regenkleding van anderen Hoezo goed weer in Spanje? Gelukkig was er op de col een shelterhut waar we ons brood konden eten. Hierbij ontstaat een ritueel van poncho uit, en dat is een gedoe hierbij heb je hulp van anderen nodig.Als goede pelgrim help je je medebroeders en zuster.Je voelt en ervaart veelsaamhorigheid.

Deze dag is goed verlopen. Vanavond om 18.00 uur is er een mis die ik ga bezoeken. Kan geen kwaad zou mn moeder gezegd hebben.hierna eten en dan op tijd naar bed. En morgen weer vroeg op voor de volgende tocht.

Ik probeer de kaart (onderdeel staat naast verhalen en foto,sop de begin pagina)in te vullen zodat julliede tocht kunnen volgen.

Lieve groet van Pieternel

Reacties

Reacties

Ria

Hoi Pieternel,
Een bijzondere ervaring zo in 't begin van je reis. Ik vind het echt super wat je doet. En ik vind het heel leuk om je zo te kunnen volgen. Hoop dat je de sneeuw nu gehad hebt en weer iets meer in 't spaanse zonnetje kunt lopen de komende dagen.
Groetjes, Ria

marjo

He Pieternel,
Leuk om jou zo mee te volgen. Mijn mede cursist van de franse les vertrekt volgende week. Ik zal hem van de sneeuw daar vertellen, maar hij vertrekt vanuit Oss en tegen de tijd dat hij in Spanje is, zal het weer daar wel beter zijn. Nog veel wandelplezier en kijk goed uit.

Jeanet & Kees

Lieve Pieternel,

Met veel plezier lezen we je verhalen. Ook je kaart met route bekeken. Zo te zien ga je heel erg snel, maar wel de verkeerde richting... Vlgs de kaart zit je al bijna in Barcelona ;-)

Mirjam

Hallo Pieternel,

Lijkt me toch een heel bijzondere ervaring. Het lopen door de sneeuw, de contacten met wildvreemde mensen, de saamhorigheid. Denk je dat je naar het mooie weer gaat! Maar dat gaat vast wel beter worden. Veel succes op je volgende etappe en tot de volgende keer.

Groetjes, Mirjam

Franca

lekker koud , wandelen in de sneeuw! Had je wel hierop gerekend? je had wel een sleetje mee kunnen nemen, dan ben je zo beneden! Veel wandelplezier, groetjes

Guus

Ha Pieternel.
De wandelginds van de ANWB met de Spaanse Sint Jacobsroute heb ik naast de pc liggen. Je eerste ervaringen met pelgrimsherbergen lijken positief uit te pakken. In ieder geval beter dan ik er over las.
Ja, sneeuw... maar hoger dan de Pyreneëen wordt het niet, dus de warmte komt je tegemoet.
Je verkeert in internationaal gezelschap en iedereen kent de saamhorigheidscode blijkbaar. Dat geeft me een rustig gevoel. Een kaarsje branden en een rozenkransje bidden. Je wordt al een echte pelgrima katholica! Het siert je. Lieve groet.

Jet

He Lieve Pieternel
wat een kanjer ben je toch, en wat een avontuur, ik ren naar de bibliotheek en haal gelijk alle boeken die er zijn zodat ik een beetje mee kan pelgrimeren.
warme groet.

Ann

He Pieternel, heb je je kabels opgemeten voor je vertrok???????? Ha, ha ben benieuwd of ze veel groeien.
Lieve groet.

anja

lieve pieternel we lezen net dat je sneeuw heb gehad we hopen dat je nu na het betere weer loopt peter heeft je opdracht uitgevoerd en hij is langs geweest met mij gaat het steeds beter n knuffel en veel suc6

Teun

Pieternel,

Ontzettend leuk om te lezen! Het doet me deugd te horen dat je genoten hebt van de tocht. Hopelijk kon je de mis een beetje volgen (al dat Frans en Spaanse gewouwel)!

Succes met lopen!

Ans

Het lijkt me een enig avontuur met zoveel ervaringen, belevenissen en ontmoetingen. Rain, hail or sunshine...it doesn't matter as ge maor leut het! Heel veel liefs from down under

Marc

Hoi Pieternel,
Inmiddels is het hier half negen; zal dus wel betekenen dat jij je ontbijt op hebt en je veters nog even goed doet om vervolgens weer naar buiten te gaan om de eerste stap te gaan zetten.
Eerlijk gezegd hoop ik dat je niet al teveel internet café 's tegenkomt.....zou toch fijn zijn om nog wat meer in jezelf te keren.......lijkt mij.. Goede voortzetting .

Groet, Marc

Elone

goed bezig pietje, je moeder kijkt vanuit de hemel en glimlacht goedkeurend als reactie op al die saamhorigheid en behulpzaamheid..... Je bent een toppertje. Zing je nog wel eens al lopend??? Ik mis je 'lalalala' heel erg. kZing nu zelf maar af en toe. Denk aan je, go for it!!! Zoen

anja

hoi pieternel,

Het is mooi zoals we je kunnen volgen. Ik denk veel aan je en ik krijg steeds meer bewondering voor je, je doet het toch maar,heel veel wandel plezier!
Vergeet niet om af en toe onze snotterzakdoek te gebruiken dan zijn de volley dames dicht bij je .

groetjes uit zetten

anja

Rita

Hi Pieternel,
Wat ontzettend leuk om je wandelreis op deze manier te kunnen volgen. Het is dus een heel internationaal gebeuren. Waar ik nieuwsgierig naar ben is of je al internationale (Franse/Spaanse) kippen bent tegengekomen.

Lieve groet,

Rita.

Astrid

Hoi Pieternel,

Leuk om op deze manier jouw pelgrimstocht te volgen.
De verhalen kun je straks mooi bundelen. 'k Wens je veel sterkte en vooral veel plezier de komende dagen, weken....
Groetjes, Astrid

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!