opdecamino.reismee.nl

Zeep van de Gaper en zuurstok roze crocs

Vandaag een hele mooie tocht door Galicie gelopen van Triacastelanaar Sarria en naar Barbadela. Een etappe over groene heuvels, door boerendorpen en over de pas van Alto de Riocabo.Vanochtend gedeeltelijk in de mist gelopen wat hier vaak schijnt voor te komen. Verder veel graniet en grijze leistenen gezien. Ik ben nog ongveer 100 km van Santiago maar heb besloten omnaar Finesterre door te lopendit is nog ongeveer 90 km erbij.

Verder wil ik graag het volgende met jullie delen. Zoals ik al in het begin van mijn camino aangaf was het aanschaffen van kleding en spullen een lang en zorgvuldig traject. Ik heb hierover met verschillend mensen gesproken en diverse handige tips gekregen. Maar soms wil het aanschaffen van spullen wel eens niet zo handig uitpakken!

Zo heb ik een stuk zeep aangeschaft.Met dit stuk zeepzou je werkelijk alleskunnen doen zoals je haren/kleding en jezelf wassen. Ik naar de Gaper in Nijmegen mijn verhaal van de camino vertelt en ja hoor hij had hetstuk zeep van wel 200 jaar oud wat heel geschikt zou zijn. Deze aardige eigenaar haalde, het door mij begeerde stuk zeep en het zag er inderdaad als 200 jaar oud uit. Voor mijn reis het stuk zeep gehalveerdwant elke gram minder te dragen telt niet waar.Ik moet zeggen het zeepje voldoet aan al mijn hoge verwachtingen.Het schuimt als de beste en ik kan er werkelijk alles mee wassen en schoon krijgen. Alleen mijn haar wordt er een beetje hard van maar dat is dan ook alles. Een paar dagen geleden stondik onder de douche en had het stuk zeep in mijn hand. Opeens floepte het uit mijn hand, een bekend probleem met gladde zeep, en ik wilde het snel pakken. Terwijl ik dit deed gleed mn linker been onderuit en verloor hierdoor mn evenwichtop de spekgladde vloer en grijp met mn andere hand de zeepbak. Ik rukte per ongelukhet zeepbakje van de muur. Ik maakte me daar een zwieper en komop een vreemde manier in de douche bak terecht .Mijn benen in een stand die ik nog nooit van mezelf gezien heb maar .... het zeepje in mijn ene hand en in de andere hand het zeepbakje.Gelukkig niets gebroken en geen rare blessures. Met dank aan de Gaper van Nijmegen.

Nog zo´n goede aanschaf ; mijn crocs.

Je kent ze wel, lichtgewicht plastic schoenen, makkelijk voor onder de douche en voor de avonden. De kleur werd zuurstok roze zo leuk passend bij mijn shirt en zakjes door An gemaakt. Je wilt toch leuk gekleurd de camino in niet!Op een avond lag ik in bed en wilde gaan slapen maar... Mijn voeten stonden in vuur en vlam. Het gloeide en en het jeukte en het werd st eeds erger. Ik dacht in eerste instantie; negeren! Denk aan leuke dingen en er is niets aan de hand. Bedenk hierbij dat je op een donkere zaal ligt met andere pelgrims en je wil niemand wakker maken. Maar wat ik ook voor afleiding bedacht het brandende gevoel werd steeds sterker.Het lukte me maar niet om het brandende gevoel te negeren wat ik ook deed. Dus maarmijn bed uit, zaklamp mee en kijken. Mn voeten zagen er rood en gezwollen uit en het jeukte .... Ermee in koud water en daarna creme ´dove´ op gesmeerd(heeft de naam mee dacht ik). Ik ben er tot 2 uur in de nacht mee zoetgeweest. Ik heb bedacht dat het een allergische reactie opmijn blote voeten in de crocs is geweest. Dus nu een andere strategie, sokken aan in de crocs. Immers je wil er toch leuk uitzien op de camino!

Tot de volgende keer.

Liefs Pnel

Reacties

Reacties

gert

En ik maar benieuwd of jij die zuurstokroze crocs aan had????
Wat heerlijk dat je er gewoon nog 90 km bij kan wandelen.
Groetjes Gert en mannen

annemiek

Nog maar goed dat je de roze Crocs niet onder de douche aan had want dat is nog gladder dan de gladste ijsbaan. Toch is het raar van die jeuk. Het kan ook warmteuitslag zijn, een reactie van de huid op teveel warmte. Ik krijg net mail dat onze duitse lopers in Santiago aangekomen zijn, met veel zon. He, tof om lekker door te lopen. Je gaat toch niet je mooie uitrusting daar in de fik steken! Nou, ouwe taaie, loop ze en geniet van alle moois daar. Liefs van Annemiek

Kees en Jeanet

Wat ons betreft blijf je lopen of iniedergeval blijf je schrijven. Je hebt je valproces geweldig beschreven, we zien het al voor ons en we hopen dat je er ook om moest lachen toen bleek dat je niets gebroken had. Pieternel, geniet van de laatste kilometers.

Jan Hamann

Ja, Ja , kijk maar uit met zeep.....
Ik heb ook eens zo'n enorme warmteuitslag gehad. Eerst dacht ik dat het vlooienbeten, of bedwantsen. Maar een medewandelaarster wist te vertellen dat je dit ook vaak ziet bij vierdaagselopers. Rust geven is een remedie. Loop maar maar eens een korter traject.
Succes!

Mirjam

Tsjonge jonge, het lijkt wel massaproductie, die verhalen van jou! Het gaat maar door en in een rap tempo. Groot gelijk dat je er nog een stukje aanplakt, anders moet je al stoppen met je verhalen. Veel succes en a.u.b. niet meer zulke gevaarlijke capriolen uithalen.

Groetjes,
Mirjam

astrid

blij dat je nog even verder loopt, dan kunnen we nog wat langer genieten van jouw leuke verhalen...en kan jij nog wat langer genieten, want je bent echt in notime in Santiago nu!! Geniet vooral nog.

Aad

Pieternel, 100 (of 190) km nog maar! Een paar ernstige vragen doemen op: laat je nog iets over voor Peter en, wees je een beetje voorzichtig met hem, qua te lopen afstanden?! Ik neem aan dat je zijn bagage zult dragen!
Veel plezier, Aad

Guus

Ha Pieternel,
Een bijna zeepaccident, occulte voetproblemen, nog maar 100 km te gaan, en een bonus naar de Atlantische Oceaan. Het is nogal wat! Maar vandaag op moederdag wordt je vast beloond door de Oostenrijkse Peter. Ik neem aan dat hij je moederlijke zorgzaamheid niet is vergeten. Of zit hij alweer op de alpenweide met Heidy? Ach wat maakt het uit, als je over een paar dagen in de kathedraal van Santiago de Compostella bewierookt wordt en de dienstdoende pasoor je naam noemt: Pieternel van Giersbergen, De Martelares van Andelst, dan is dat toch de mooiste beloning! Nel en ik blijven je volgen tot het water!
Lieve groet. Guus.

anja

wat een belevenis om een stukje zeep. je zegt nog 190 km te gaan we wensen je nog veel wandel plezier de laatste dagen.we zitten weer met smart te wachten op jou volgende belevenis tot gauw groetjes van ons

Jet

Hé meisje, zo kennen we weer.je zit helemaal in de flo van het wandelen. en wat een bijzondere ontmoetingen en avonturen beleef je..(had ik maar eén zo'n ontmoeting, die mijn dag zou kleuren...)ik ben dus stiekum wel een beetje jaloers op het gemak waarmee je je camino aflegt en de humor kunt behouden, blijf schrijven! warme groet.

Marion

Het kan ook voetschimmel zijn. Ook jeuk en branderigheid zijn daar een verschijnsel van. Gaat meestal niet vanzelf over. Succes lieve schat.

Rita

Hi Pieternel,
Wat een belevenissen toch allemaal.
Ik weet dat je erg leuk kunt vertellen, maar dat je ook zo'n schrijftalent bent, dat wist ik niet. Ik zie je zo in een spagaat liggen in die douchcabine.
Geweldig dat je door gaat lopen naar Finesterre. Ik kan mij voorstellen dat, als je éénmaal zo ver bent gekomen, je ook tot het gaatje wilt gaan.
Nog heel veel plezier verder op "je reis".

Lieve groet + kus, Rita.

Sabine

Pff, wat ga je snel....zoveel kilometers al achter de rug, en nog steeds vol energie en enthousiasme! geweldig. Op naar laatste stukkie. groetjes Sabine

Christel

Ik vind het zo leuk om je verhaaltjes te lezen, en ik kan het goed volgen (ik kan zo goed m'n Nederlands oefenen!). Wat je doet is echt een mooie ervaring en het is zo fijn dat wij met je mee kunnen lopen door je verhalen. Kusjes Christel, David en de meisjes xx

Annette & Bas & Jan

Pietje, we blijven genieten van je verhalen. Als je gefilmd zou hebben zou het niet beeldender zijn.
En..pas op..., Spaanse schimmel is lastig te temmen, vooral tussen je tenen :)

Christine

Ha Pnel,
Tja dat was vast wel even schrikken van die dikke voeten.
Ik dacht gelijk oh jee latex allergie. maar dan heb je met pleisters ook last.Maar wat een prachtige tocht en ervaringen doe je op. Echt geweldig en vooral het samen eten koken wakker worden met gregoriaanse gezang en de overweldigende natuur.
Het is maar goed dat je deze weblog bijhoudt heel leuk om al jou ervaringen te delen.Maar ook een prachtig dagboek voor later.Knap dat je er nog 90 km aan vast gaat knopen.



lieve groet van ons allen,

Christine

Angelien

He Pieternel, Wat ga je hard zeg en dan jawel ook nog een paar extra kilometers erbij. Dit past ook helemaal bij je. Je bent ook niet te stuiten zeg. Al lig je in de badkamer met je zeepblokje of last van je voeten door die geweldige crocs. Maar ik begrijp dat je er wel een beetje aantrekkelijk uit wilt zien natuurlijk. De eerste indruk kan ja maar één keer maken ha, ha. Ik geniet van je verhalen, zelfs Kees vindt het leuk op ze af en toe te lezen, leuk he. Nou, we wachten je volgende verhalen weer af. Geniet ervan. Lieve groet uit Veenendaal

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!