opdecamino.reismee.nl

Home sweet home!

Lieve allemaal

Weer thuis.  Na een week thuis flink aan de slag geweest te zijn, onkruid wieden, weer koken enz enz (haha) wordt dit het allerlaatste  verhaal op mijn blogg. Zoals beloofd zijn er nog foto's toegevoegd,

Verder wil  ik nog even ingaan op de laatste dagen in Santiago en mn het bijwonen van de pelgrimsmis in de kathedraal, Natuurlijk eerst de kathedraal van binnen bekeken en heilige Jacobus omarmd zoals dat door de pelgrims gedaan wordt.   Op hemelvaart de mis bijgewoond en dat maakt indruk. Om te beginnen zat ik al keurig een uur voor aanvang te wachten immers je wil graag zitten. De kerk was stampvol met pelgrims maar ook veel toeristen. Er werd met enige regelmaat om stilte gevraagd. Er kwamen steeds groepen toeristen, met begeleiding binnen om het allemaal te aanschouwen. Een non, die loepzuiver zong, bezorgde mij enkele keren kippenvel. Ja echt waar het doet je wat. Zo samen met vele (bekende) pelgrims, je gedachten in zo'n kerk met ' spektakel'  te zitten.  Het was die dag hemelvaartdag en  het beroemde wierrookvat de ' Butafumeiro' werd gebruikt. Dit schijnt maar enkele malen per jaar te zijn mn bij de kerkelijke feestdagen. Dit wierrookvat hangt aan een systeem van  ijzeren bogen met een katrol en wordt door 8 mannen omhoog getrokken en heen en weer gezwaaid. Ik denk wel 40 meter waarbij de wierrook  de kerk verder wordt ingeslingerd. 

Ik heb me laten vertellen dat deze slingerwijze gedaan werd om de stank die de vroegere pelgrims bij zich droegen draagbaar te maken voor de anderen in de kerk. (Slaat natuurlijk niet op de huidige pelgrims) Op youtube Butafumeiro Santiago de Compostela kan je precies zien hoe deze slingeraktie eruit ziet.

Hierna hebben Peter en ik de stad bekeken, het pelgrimsmuseum bezocht en nog veel meer kerken van binnen gezien. Met diverse mensen nog gegeten en natuurlijk ook weer afscheid van mensen genomen, soms met pijn in het hart. Maar ook weer blij om naar huis te kunnen gaan ... Ben overigens niet meer naar Finesterre gegaan.

Verder wil ik iedereen uit de grond van mijn hart bedanken. Voor jullie support, steun, kaarsen , berichtjes, verrassingen  en nog veel meer. Het heeft mijn goed gedaan en het absoluut makkelijker gemaakt om de camino te (gaan) lopen. Dank hiervoor.

Er wordt mij gevraagd of ik het nog een keer zou willen lopen. Ik zeg volmondig  ja maar dan een andere!

Lieve groet Pieternel

Reacties

Reacties

Mirjam

Haha wat een verrassing! Mijn mailbox ontplofte bijna. Leuk hoor, al die foto's.
Goed dat je weer veilig thuis bent. En leuk om te horen dat je er nog wel eentje wilt doen. Wie weet... Kunnen we nog eens genieten van je belevenissen.
Groetjes en bedankt voor het delen van je ervaringen en foto's.

anja

lieve pieternel,

Fijn dat je er weer bent.
Het was heel leuk om jou verhalen te lezen en te genieten van je ervaringen. Je zult ongetwijfeld moe zijn maar toch hoop ik dat je er dinsdag weer bij bent, 15 km is voor jou een peulenschil.
Kijk maar anders zie ik je weer op de volleybal.

groetjes anja

Sonja van Dam,

Hai Pieternel,
Na twee weken afwezigheid za ik vandaag je laatste verhalen. Fantastisch! Fijn dat je weer thuis bent, maar het lijkt me ook wel weer moeilijk om te wennen thuis: weer in de rij bij de kassa van de supermarkt, stofzuigen en dat soort dingen. Ik hoop dat je mag ervaren rijker terug gekomen te zijn, dat kan haast niet anders.
Ik ben trouwens ook heel blij dat je - net als Elone - bij Indigo kunt blijven.
Ik zie je wel weer in Ede, geniet nog van je vrije dagen.
Lieven groet,
Sonja

Rita

Lieve Pieternel,
Het is volbracht!!! Fantastisch meid.
Ik heb veel aan je gedacht. Kan ook haast niet anders door je regelmatige reisverhaaltjes. Als ik zo'n verhaal las, dan was ik weer even dicht bij je.
Ook jij dus hartelijk bedankt voor al je schrijfwerk.
A.s. maandag (4 juni) ga ik voor 3 weken naar Portugal op vakantie. Harma en ik hebben er erg veel zin in en zijn er ook aan toe.
Zoals je misschien al weet, is mijn Indigo werk "voorbij". Ben al druk bezig met het Mobiliteitscentrum. Afwachten dus wat de toekomst gaat brengen.
Geniet nog van je vrije tijd.

Lieve groet, Rita.

Bart Frenken

Hallo Pieternel,

Zojuist heb ik bijna in één adem alle reisverhalen gelezen. Van Teun ontving ik onlangs de link van deze website. Vervolgens ben ik er vandaag eens goed voor gaan zitten. Door alle beeldende reisverhalen heb ik nu een klein beetje het gevoel dat ik de tocht naar Compostella zelf heb gelopen.

Het was prachtig om te lezen over de diverse slaapplaatsen, kleurrijke medepelgrims, opmerkelijke voorbijgangers en alle ups and downs. Echt mooi hoe je al deze ervaringen op een intense en persoonlijke manier hebt gedeeld met je volgers. Ik heb ook een aantal keer stiekem moeten lachen, zoals bij de passages over het zeepje, de drukgebarende wegwijzers uit Spanje, de verwarde wasjuffrouw en de Babylonische spraakverwarring over de ‘donkey’ en de ‘monkey’. Omdat je deze belevenissen zo beeldend beschreef, zag ik alles in gedachten voorbij komen.

Ik denk dat je terecht zeer trots mag zijn op deze volbrachte missie. Dit is een ervaring die niemand je meer afneemt. Diep respect en een diepe buiging voor deze uitmuntende prestatie!

Hartelijke groet,

Bart Frenken

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!