opdecamino.reismee.nl

Ontmoetingen en Cruz de Ferro

lieve allemaal,

Ik heb eigenlijk zoveel te vertellen maar zal bij het begin beginnen. Via Villadangos, Hospital de Orbigo, Astorga, El Ganso, Rabanal del Camino, Foncebadon, El Acebo, Molinaseca, vandaag uitgekomen in Ponferrada.

Met name de laatste dagen de routes naar Astorga en vandaag de route naar Ponferrada waren werkelijk schitterend. Veel stijgen en dalen met prachtige vergezichten. Veel groen, planten in bloei maar natuurlijk ook weer regen. Het saaie meseta achter megelaten. Misschien staan de laatste dagen wel in het teken van bijzondere ontmoetingen. Op weg naar Astorga stond boven op de berg een spaanse meneer. Hij had een kraam bij zich met eten en drinken waar je op donativos basis aan hem geld kon geven.Je raakt in gesprek met mensen en deze meneer gaf aan een droom na te streven.En vertelde hier het een en ander over.De volgende dag ontmoette ik tijdens het koffie drinken, van oorsprong,een Belgische meneer. Hij vertelde me, en dat intrigeert me, dat hij in 2000 de camino liep en erdoor gegrepen werd, mn de vrijheid enhet leven in eigen hand willen nemen waren drijfveren.Beide heren vertelde hun verhaal met veel passie en gedrevenheid. Beide hadden overigens hun eigen huis en haard opgegeven in ruil voor een100 procent anderleven.

Gisteren nog zo´n bijzondere dag. Naar Foncebadon gelopen in de regen. Dit is een piepklein dorpje en in de refugio , met de prachtige naam, Domus Dei terecht gekomen. Hier voerde een kleine Spaanse man met een zeer groot warm hart de septer. Het was steenkoud in het kerkje en er kwamen steeds meer pelgrims aan. Er werd een extra deur in de kerk geopend en matrassen op de vloer gelegd; door Miquelwerden extra slaapplaatsen gemaakt.Ik dacht er plaats voor 22 mensen was maar ik telde er uiteindelijk meer dan 30. Hij stookte de kachel aan enje voelde je welkom.In het Spaans werd er van alles uitgelegd voor mij niet te volgen. Om 18.00 uur werd er een start gemaakt om gezamelijk te koken en zo geschiedde. Taken werdentoebedeeld; ik mocht groente snijden. We kregen, van Miquel, zeer preciese en uitgebeide instructies hoe en op welke manier wat te doen. Miguel deed het voor en wij na.Eigen initiatief werd niet gewaardeerd. Alles volgens de regels van Miquel en je deed dat dan ook! Het bijzondere was dat iedereen een taak kreeg, niet waagde zich hier niet aan te houden, de sfeer was warm en vriendelijk. Omprecies 20.00 uur stond er een heerlijke maaltijd, spaghetti met saladewijn en brood op tafel.Later op de avond verscheen Miguel als een tempelier (ridder). (Dit heeft in deze streek een belangrijke historie gehad).Hij droeg in het Spaans iets op en maakte en kroonde een jonkvrouw tot ridder. Kortom een avondvullend programma. De nacht was behoorlijk koud maarde volgende dagwerden we om 6.30 uur door gregoriaanse muziek gewekt. Heb hier heerlijk naar liggen luisteren en het was doodstil. Miguel maakte er een bijziondere avond en overnachting van.

Vandaag, tijdens de wandeling, een steentje gelegd bij het Cruz de Ferro (ijzeren kruis) . Dit is een gemarkeerde plaats op 1504 meter hoogte (na Foncebadon) wat, zoals ik al eerder aangaf, een hele mooiewandeltocht is.Pelgrims leggen daar symbolisch,een van huis mee gebrachte steent(je). Je zou kunnen zeggendoor de steente leggenontdoe je je van een bepaalde last.(symboliek) Pelgrims doen dit dan ook massaal.Er liggen heel veel stenen!!

Voor alle duidelijkhied ik heb nog ongeveer 211 km te gaan en heb er ongeveer 565 km gelopen.

Tot de volgende keer.

Pieternel

Reacties

Reacties

Mirjam

Jij schiet al lekker op. Ik heb ook weleens zo'n verhaal gehoord van iemand die compleet het roer omgooide na zijn pelgrimstocht. Dus ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Sterkte met de laatste loodjes. Of, beter om te zeggen denk ik: nog veel bijzondere ontmoetingen gewenst.

Groetjes,
Mirjam

Jan Breembroek

Hoi Pieternel,
geweldig wat jou allemaal overkomt. Ik herken het ook goed, de leuke ontmoetingen, de rijke schakering aan mensen en ook de rust en het genieten overdag. Wel een beetje jammer dat je vrij veel regen hebt. Maar anderzijds moet je maar bedenken dat weken lang een brandende zon ook niet alles is.
Nou, ik wens je de laatste etappes nog veel wandelplezier. Haal je wel regelmatig je stempels op het compostellana?
Groetjes, Jan

Guus

Ha Pieternel
Die symboliek van de stenen doet me denken aan onze kopgroepkeitjes. Je van een last ontdoen. En de stenen die jij en anderen achter laten zijn weer richtinggevers voor de volgende. Mooi om over na te denken. Lieve groet.

Ans

Lieve meid
Wat geniet ik toch van je verhalen...ik vraag me wel eens af hoe je met iedereen communiceert? Jouw kennende...alles gaat...handen, voeten, engels, frans, italiaans.. you'll connect with people...hasta la vista

Marion

Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen. Je geniet er helemaal van.
Je bent straks helemaal bekeerd. Teun en Ank kijk maar uit straks wil ze jullie als nog laten dopen. ha Ha.
Zet um op zus, stap voor stap naar je einddoel.

Marcel

Nou Piet, het blijven mooie verhalen. En je bent al zo ver. Echt heel knap. Ga zo door en blijven genieten natuurlijk.

marjo

Wat maak je veel mee, geweldig. Gaat het lopen nog goed? Je lichaam zal er nu wel helemaal aan gewend zijn. Geniet nog maar van de laatste helft, wij kijken uit naar jou volgende verhaal.

Teun

Loop niet te hard he moeder! Ik verwacht wel dat je de muziek die je hoort kan na- zingen/spelen als je weer thuis bent ;-)

Sabine

Hoi pieternel, geweldig om je zo te kunnen volgen! Lijkt me fantastisch om met rugzak op in prachtige gebieden te komen en bijzondere ontmoetingen te hebben! Zuig het op en neem alle goeds mee naar huis! Geniet ervan, sabine

Tonnis van Dijk

Hoi Pieternel,

Wat knap dat je deze pelgrimstocht onderneemt. En wat een mooie verhalen. Je houdt nu ook al van Gregoriaanse muziek, zoals ik meen op te maken uit je verhaal. Teun ziet er naar uit(?). Blijf maar genieten van je tocht.
Oh ja, voordat je je zorgen maakt: Peter ziet er nog steeds goed uit.

Met een hartelijke groet uit Scherpenzeel,
Tonnis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!