opdecamino.reismee.nl

15-5 Barre tocht

Lieve allemaal,

Van Roncesvalles naar Zuberi gelopen en het was weer heel veel sneeuw; echt ongelooflijk.

Samen met Heidi en Christiaan op weg. Goed ingepakt, mijn kleding is prima maar koude handen wel gekregen. Op een zeker moment liepen we in een een dorpje een een spaanse dame stormde naar buiten en wees ons de juiste weg. Door de sneeuw zagen we de tekens (gele pijl die we een arrow noemen) niet. Gelukkig dat deze Spaanse ons zag en ons op de goede weg zette. Wat me bezig hield was hoe zij wist dat we verkeerd liepen. Zat ze achter het raam om 8.30 uur op de zondag nogwel .
Na 8 uur sneeuw regen en een heftige afdaling met veel ijs, glibber en 2x vallen van Heidi kwamen in een warme rufugio aan. Een kik krijg je ervan dat je het goed gehaald hebt zonder brekebenen.
Ik was ook blij deze dagen niet alleen gelopen te hebben zodat je elkaar kan helpen als er wat is. Nu pelligrinos helpen elkaar altijd; het is een ongeschreven code. Zo ook de ¨carman´. Er loopt een man met een soort van fietskar rond; hij trekt deze kar. Ook hij loopt dus door sneeuw en glibbert op de camino. Met enige regelmaat moet hij een soort van poortje door wat hem alleen niet lukt met zijn kar. Hij wacht dan op andere pelgrims en samen wordt zijn kar dan over depoort getilt. Zo gaat dat! .
16-4
Van Zubiri naar Pamplona gelopen. Ook weer regen , wind en 4 graden, koud dus.
In de stad van E. Hemmingway aangekomen en natuurlijk in zijn cafe ´Iruna´ een kop koffie gedronken. Verder rond gelopen, kerken bezocht en kaarsjes aangestoken. Ik weet dat er mensen in Nederlandzijn die ook kaarsjes voor mij aansteken en dat voelt goed!. Verder pellegrini maaltijd gegeten. Dit zijn stevige maaltijden van 3 gangen rond de 10 euro.
Ook de maaltijden is iets wat je moet leren, hoe werkt dit en wat is normaal.
Bijvoorbeeld de tweede dag zaten Heidi en ik aan tafel goed hongerig. We hadden een peligrini maaltijd maar hadden niet in de gaten dat dit uit 3 gangen bestond. We kreeg een voorgerecht, pasta, en dachten dat dat het hoofdgerecht was. Toen de schaal leeg was was onze honger nog niet gestild dus we vroegen nog een schaal. De dame in kwestie keek ons wat vreemd aan maar daar kwam nog een goed gevulde schaal en deze weer leeg gegeten.
Borden werden opgehaald en daar kwam de tweede gang: vis en patat.En nog een toetje. Veel te veel dus nu weet ik we dat zo´n maaltijd uit 3 gangen bestaat.Alles moet geleerd worden.

Margreeth

Lieve Pieternel,

We hebben het toch over Spanje? Wat een kou krijg je te verduren! Maar ik vind je een bikkel, wel goed eten hoor, dubbele portie kan voor jou geen kwaad.

Marion.

Ik dacht dat het bij ons koud was maar jij overtreft ons. Hopelijk wordt het beter. Goed eten en drinken. We denken aan je.

Astrid

In dit gedeelte van Spanje gelukkig geen sneeuw, pasta als voorgerecht blijft zelfs na 7 jaar nog wennen, met de wijn bij iedere maaltijd hadden wij minder moeite. Geniet van deze prachtige ervaring!

wietske

ha Pieternel, Ongelooflijk die kou en sneeuw! Met die gladheid is lopen in de bergen extra inspannend. De beloning aan het einde van de dag is dan nog groter. Heel leuk om je zo te volgen, zo vanaf het werk (heerlijk om jouw verhalen te lezen tussen al onze clienten door). Zet hem op!!

Ati van de volley.

Ha Dappere Dodo,
Bewondering voor je had ik al.
Brand iedere morgen een kaars voor jou en Dirk ,die loopt nu naar Jeruzalem.Idee?
Geniet van iedere dag.Liefs Ati