opdecamino.reismee.nl

Refugio en nog meer

Vandaag van Pamplona naar Puente la Reina gelopen.

Het was droog, ja jullie lezen het goed en niet koud, de eerste meer confortabele dag. Van Heidi afscheid genomen zij isin Pamplona achter gebleven om de stad te bekijken. Samen met Duitse Christiaan op weg gegaan. Het ontmoeten van andere pelgrims gaat makkelijk en iedereeen maakt met iedereen wel een praatje.

De tocht vandaag was bijzonder mooi. Aan de ene kant de besneeuwde Pyreneen en de andere kant de groene minder hoge bergen van de Navarra. Ik heb regelmatig stil gestaan om van de uitzichten te genieten. Zo ook van kerken en andere bijzienswaardigheden. De reisgids is hierbijzonder hulpvaardig bij.

Graag wil ik iets kwijt over de refugios. Ik heb er nu verschillende gehad . Er zijn er met erg veel slaapplaatsen, soms 120 en met minder slaapplaatsen 10 bijvoorbeeld. Je slaapt in stapelbedden en vaak met meerdere op een kamer. (gert) Dank voor de oordoppen. Ik wist niet dat er zoveel verschillende slaapgeluiden zijn.Diege die de refugios beheren zijn tot nu bijzonder aardige dames en heren.Maar er zijn duidelijk algemeenheden te ontdekken, zo ook rond het slapen.Na de maaltijden, ( met voldoende wijn) gaat iedereen naar bed. Je eet hier later zo rond 19.30 uur. Iedereen ligt er dus vroeg in en om 22.00 uur gaan alle lichten uit. Het lijkt soms op een jeugdherberg maar dan meer voor ouderen.

Wat me opvalt is dat om 6.00 uur , god nows why, alle lichtenplotseling aanspringenen er een grote bedrijvigheid ontstaat. Al mijn broeders en zuster gaan zich wassen, aankleden tassen pakken enz. Vanaf7.00 uur is het eten en om 8.00 uur moet iedereen de kamer verlaten hebben; dit is een geschereven wet, het lijkt wel een wedstrijd van: ´wie ishet eerste op de camino.

Vanochtend was het helemaal te dol. Herr Harold (de eigenaar van de refugio) zette exact om 6.00 uur zijn keel wagenwijd open en zong keihard een Duits lied, ik moet wel zeggen dat hij goed kon zingen. Ik schrok me wild. Dit schijnt hij elke ochtend te doen en wekt op deze manier zijn pelgrims. Ik moet zeggen dat dat goed gelukt was. Alle gekheid op een stokje. Ik geniet van het pelgrim zijn,kijken wat de dag je brengt. Gelukkig doen mijn voeten en benen het goed en ervaar ik tot nu toe heb geen lichamelijke problemen. Tot het volgende nieuwsblok.

Liefs van mij.

Reacties

Reacties

Mirjam

Hallo Piet!

Haha, je hebt dus niet voldoende aan je "dove" oor, deze keer. Gelukkig dat er oordoppen bestaan en jij ze bij je hebt. Je moet er maar aan denken!
Je kaart ziet er nu trouwens ook goed uit. Dat was wel een bijzondere prestatie, die eerste keer volgens jouw kaart.

Groetjes en succes met je volgende etappes,
Mirjam

Annette

Lekker doorstappen maar, wat een byzondere verhalen. Ik wandel vanuit mijn laptopje met je mee. Vanavond volleyballen met de meisjes. We hebben het vast over jou vol bewondering en discussie wie dit nu wel of niet zou willen of kunnen doen. Wandel ze!!

Susanne

Lieve tante Pieternel,

Heerlijk om te lezen dat het leven van een pelgrim je goed bevalt. Geniet ervan!

groetjes Susanne

Marcel

Hoi Piet,

Het gaat heel zo te lezen, en ik zou zeggen zo doorgaan en lekker van genieten van deze mooie dagen.

Gr. Marcel

Anke

Hahaha je moet maar zo denken. Niet veel mensen worden op deze manier gewekt hahahahah xxxx

Engeline

Hoi Pieternel,
In Vessem lezen we met belangstelling je belevenissen. Fijn dat het goed gaat en we duimen voor mooi weer.
Hasta Otra,
Leo en Engeline

Gerrie

Pelgrim ben je om 6uur blijkbaar niet voor de lol even een
Schietgebedje misschien? Wat een grappige scène !
Je bent een leuk schrijftalent waardoor we het helemaal
Voor ons zien !

Jan Breembroek

Hoi Pieternel,
heel leuk om je verslagen te regelen. Erg goed te horen dat je makkelijk maatjes vindt en dat je samen loopt.
Ik vind het wel heel mooi te merken hoe snel je het leven van een pellegrina aanneemt, je aanpast aan het ritme en aan de gewoontes. Je boft dat je al om 19.30 uur kunt eten. In 'gewone' restaurants ben je echt niet voor 21.30 uur welkom. Dat vonden wij altijd erg lastig, omdat het dan moeilijk slaapt met een volle maag direct na het eten. Dat weer is wel bijzonder, maar ik vermoed anderzijds dat het niet uitzonderlijk is voor de pyreneeën. Ik ben er ooit, toen we kampeerden op ruim 2.000 m in augustus ingesneeuwd. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat je voor het eerst zult puffen van de hitte......

Veel loopplezier en tot ziens! Jan

annemiek

Ha Pnel, groeten uit de pelgrimsherberg in Marktoberdorf. Wij gaan het ook doen, om 6 uur een stevig lied inzetten. Alleen, er zijn geen pelgrims! Het weer is hier ook koud en sneeuw en ijsregen en daar komen ze hier dus het bed niet voor uit. Groot gelijk ook en zo hebben wij het errug rustig. Ben blij voor je dat het wat beter weer gaat worden. Gruss Gott van Hanny en mij

anja

we lezen jou verhalen in een adem uit . pas maar op dat je peter niet op iedeen brengt met het wekken in de ochtend heel veel wandel plezier en geniet gr anja en gert

Rita

Hi Pieternel,
Wat fijn om te lezen dat het goed gaat. Gelukkig zijn de weersomstandigheden een stuk verbeterd. Dat lijkt mij toch prettiger lopen. Ik was, na je vorige verhaal, bang dat je misschien het fluitje een keer zou moeten gebruiken. Al met al ben je wel een echte Pelgrim zo te lezen. Het is ook een beetje lijden.
Goede pelgrimage verder gewenst. Ik denk elke dag aan je. Ik vind het zo fantastisch wat je aan het doen bent.
Lieve groet + kus van Rita.

Edu en Ann

Hai lieve Pieternel,

Dat je goed kon babbelen is mij bekend, het schrijven gaat je duidelijk ook goed af. Wat een belevenis deze pelgrimtocht en dan ben je pas begonnen. Zonder kwalen zal jij deze tocht met gemak volbrengen, dat is als 1 + 1 = 2.
Maaaaaaar of dat vroege opstaan........
Misschien een keer een hotelletje nemen om even bij te slapen en dan zonder oordopjes.

Wij blijven je volgen op deze pelgimtocht.

Veel liefs en een dikke pakkerd,

Ann en Edu

Janneke

Ha Pietje!
Wat leuk om je verhalen te lezen en je avontuur te volgen (een goed begin van onze werkdag en leuke gespreksstof tijdens de lunch :-)
Ik vind het echt super stoer, geniet ervan!!

Liefs Janneke

p.s en dank je wel voor de mooie bijdrage in de Voluit leven map en de pompoen- en courgette zaadjes, top, daar gaan we weer van smullen!

Guus

Ha Pieternel
Je bent wel een bikkel dat je zo goed in dat takkeweer de weg en je humeur weet te bewaken. Tijdens de tocht naar Viana kom je volgens de beschrijving veel religieuze kunstschatten tegen, daar zou je drie dagen voor nodig hebben om ze te bekijken. Altaartjes genoeg dus met kaarsjes voor lenteweer. Bij ons op Veenendaalse Biblebelt hebben we geen basilieken, laat staan altaartjes. Daarom brand ik voor ons keukenraam dagelijks een grote Bolsius mooi-weer-kaars voor je. Merk je al of het helpt?
Genieten maar! Lieve groet. Guus.

annemiek

Ha Pnel,Nou, het feest is begonnen. De afgelopen weken heeft Margarete, de zus van Ehrhard, 13 pelgrims gehad en wij vanaf maandag nog niet een. Maar net ging de bel en stonden er 2 jongens op de stoep, 20 jaar, blaren en op weg naar Santiago. Daar willen ze in juli aankomen. Het is erg koud hier. Maandag nog sneeuw gehad.
Hier is het natuurlijk erg relaxed. We hebben de open haard aan en slenteren een beetje door de buurt. Hanny geniet erg en ik ook. Kus van ons

Joy Bakker

Lieve Pieternel, kleine pelgrim,

Dank voor de prachtige verhalen. Ik kan niet wachten op het volgende verhaal. Zo fijn te lezen dat jij volop geniet van het leven als een pelgrim. Succes met de komende dagen, wandelingen en ervaringen.

Liefs, Joy.

Teun

Haha! Dat is leuk wakker worden! Gelukkig kon die man goed zingen :-) leuk om te lezen dat er geen lichamelijke ongemakken zijn. Veel succes nog met de volgende routes!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!