opdecamino.reismee.nl

De Weg en de Was

Beste allemaal,

Vandaag in Carrion los Condos aangekomen. Een tocht van 25 km door het ietwat saaie meseta gebied. Dit is een soort van hoogvlakte die doorsneden wordt door steile dalen. Wordt door anderen saai en geestdodend genoemd. Ik heb geprobeerd er wat van te maken door een meer gevarieerde route te lopen naast een rivier en dat is gelukt. Nog erg glad en glibberig van de eerdere regen maar het was de gehele dag droog!!! In de ochtend al vroeg op pad gegaan zo omstreeks 7.30 uur. Dit zijn de mooiste momenten van de dag, de ochtend. Stilte, lopend in een soort van telgang met je stokken, tikkend op de grond. Luisterend en kijkend naar de vogels en genietend van de rust. Dat is het leven van deze pelegrina. Verder een mooie kerk in Fromista bezocht. Deze staat bekend vanwege het beeldhouwwerk 350 kragenstenen die het dak ondersteunen. Deze zijn versierd met menselijke figuren en dierenkoppen. Een prachtige kerk alleen was deze om 9.00 uur nog gesloten.

Omstreeks 14.00 uur gearriveerd in de refugio. Het klooster van Monasterio de Santa Clara. Werd door een echte zuster, non, ontvangen en ingeschreven. Een prachtige slaapplaats waar, zoals het hoort, mannen en vrouwen aparte slaapzalen, douches en toiletten hebben. Overigens de eerste plaats waar ik dit tegen kom.

Graag wil ik nog iets vertellen over de weg en de was.

Als je in Spanje naar de weg vraagt en soms is dit nodig in de stad mn om te weten waar de refugios zijn, dan krijg je het volgende fenomeen voorgeschoteld. Je vraagt de weg aan iemand. Deze begint druk te gebaren en te wijzen naar een bepaalde richting. Want men wil altijd pelgrims helpen. Even later komt er nog iemand bij en die begint eveneens druk gebarend te wijzen maar dan naar een andererichting. Voor je het weet staan er 4 of 5 mensen druk met elkaar te overleggen en vooral elkaar te overtuigen. Het lijkt soms of er ruzie ontstaat maar nee dit is zoals het gaat. Ik ga dan in de ruststand en wacht af. Dit alles kan best 5 minuten of langer duren tot er een ander bij komt en dan gedecideerd een richting aan wijst. Vervolgens wordt er geknikt en mij een goede camino toegewenst. Het klopt dan en ik kom bij de juiste refugio uit. Prachtig niet.

De Was. Eergisteren had ik was, veel zat onder de modder en wilde in derefugio de was laten doen.Geen probleem werd mij vertelt dat was goed mogelijk. Samen met 2 anderen pelgrims kleding verzameltom zode kosten hoofdelijk om te slaan.Ik bracht het geheel bij de spaanse wasdame en zij beloofde mij dat het om 17.00,uur dezelfde dag klaar zou zijn. Jullie raden het al niets was klaar het stond nog vies in de tas.De wasdameraakte lichtelijk in paniek maar geen nood ik kon wachten. Het zou die avond om 21.00 uur klaar zijn. Ook om 21.00 uur was er geen was. Sterker nog de tas met was bleek zoek.Ik moet zeggen de gehele situatie kwam mij nogal chaotisch over. Kon geen goed was en beheer systeem bij deze was mevrouw ontdekken. Maar met veel vertouwen in de mensheid ben ik rustig gaan slapen want de volgende ochtend om 7.00 uur zou het euvel verholpen zijn, werd mij medegedeeld.Na een goede nachtrust ben ik wederom op zoek gegaannaar onze schone, droge kleding. Ik kreeg een tas in mijn handen geduwd maar herkende er geen enkel kledingstuk van en maakte haar dat duidelijk. Ze sprong op, rende naar buiten en kwam warempelmet de juiste schone en drogewas terug.Ik was verbaasd dat het gelukt was. Lachen niet, eind goed al goed.

Tot de volgende keer liefs pieternel

Reacties

Reacties

Anne

Hey Pieternel. Gelukkig maar dat de regen plaats heeft gemaakt voor mooier weer! Het klinkt allemaal echt fantastisch wat je daar mee maakt, en wij lezen het hier met veel plezier, bewonderen je dapperheid en genieten van de verhalen. Blijf er vooral van genieten en ga zo door! Liefs Anne

Guus

Ha Pieternel
Wat een prachtige verhalen heb je de afgelopen dagen geschreven, we genieten er van en kijken uit naar het vervolg. Je had de Betuwse Tribune Harold moeten contracteren. Onder de appelbloesem jouw pelgrimage volgen moet toch een fenomeen zijn.
Je loopt en schrijft zo snel dat ik het tempo amper bij kan houden in m'n ANWB gidsje.
Laat de zon daar maar schijnen in Spanje en volg je intuïtie! Morgen, 30-4 drinken we een Oranjebitter op je voortvarendheid!
Lieve groet.

Gert

Hoi Pieternel,
An heeft me iets gestuurd waarop ze bij houdt waar jij bent. Wat een vorderingen maak jij. Morgen moet ik op mijn werk vertellen waar je bent, aan een vrijwilliger die de tocht ook heeft gelopen. Nu hoef ik het alleen nog maar te onthouden tot morgenochtend..............!
Groet,Gert en de mannen

Angelien

Hoi Pieternel,

Fijn dat je vandaag een droge dag hebt gehad. Als er wordt er gesproken over een "saaie" tocht probeer jij er natuurlijk weer iets positiefs van te maken. Geweldig! Ook prettig dat je was terecht is en schoon, ook niet geheel onbelangrijk. Wacht weer vol plezier op je volgende verhalen. Liefs Angelien

astrid

Hoi Piet, ik ben blij dat je er nog steeds zo van geniet en zulke heerlijke verhalen schrijft zodat we het toch een beetje mee kunnen beleven. Blijf de voetjes voor elkaar zetten en houd ons op de hoogte!! Liefs As

Kees en Jeanet

Pieternel, we hebben even op Google Maps gekeken en
Carrion los Condos ligt ongeveer op de helft van de route.
Neem dus de tijd voor deze geweldige onderneming!
Succes en een dikke kus van ons.

Mirjam

Hallo Pieternel,

Je bent volgens mij een heus boek aan het schrijven! Bijzonder avontuur weer. Succes maar weer met de volgende etappe.

Groetjes,
Mirjam

wietske

Go Pieternel, Go Pieternel,
Ik wist half niet wat je ging doen (dat merkte je wel he;-)), maar ik ben onder de indruk. En laat mij inpraten en meenemen in je verhalen. Erg leuk om je zo te volgen. Ik zal morgen W en A vertellen van je avontuur, hun reactie laat ik je weten.
Succes met volgende pad

Joy Bakker

Lieve Pieternel,

Dankjewel voor "alweer" prachtige verhalen. De manier waarop jij een verhaal verteld is zo bijzonder. Ik kan niet wachten op het volgende verhaal. Ik vind het trouwens knap van jou dat jij zo rustig en kalm bent gebleven met de "was"...haha!

Liefs, Joy.

Marcel

Hoi Piet,

Het zijn weer prachtige verhalen en mooie avonturen.
Ik vind het echt knap wat je doet en ga zo door.

Gr. Marcel

Corry Vissers

Hallo Pieternel,
Wat een moed van jou om alleen zoiets te doen, we hebben er veel bewondering voor.
Je verhalen zijn erg leuk geschreven we genieten er van.
Jullie Marion heeft er over verteld en je verhaal door gestuurd, wil je ze voortaan ook aan ons sturen.
Heel veel succes en houdt er de moed maar in.
Heel veel groeten. Ad en Corry

anja

hoi pieternel

Alles weer schoon en droog gekregen las ik gelukkig maar. Hoeveel km heb je al in de benen ? En je lieve voetjes hoe gaat het daar mee , ik weet hoe ze voelen na 160 km maar wat jij doe is wel even iets anders. Verzorg ze maar goed dan zullen ze je heel ver brengen

een dikke kus !!

anja

Marion

Hi Pietje.

Wat maak je toch een hoop leuke momenten mee. Zelfs de was laten doen is een avontuur. Geniet ervan en ga zo door.
Dikke kus.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!